Kies een situatie

Cybercrime? Dat overkomt ons niet

Mkb-ondernemers onderschatten nog altijd de kans op een cyberaanval. Ze denken vaak dat er in hun bedrijf te weinig te halen valt en dat ze bovendien dankzij goede antivirussoftware veilig genoeg zijn. Dat klopt niet. Criminelen verleggen hun werkterrein de laatste jaren juist naar kleine bedrijven omdat die gemakkelijker te hacken zijn.

Cybercriminaliteit blijft ondanks de sterk toegenomen dreiging voor veel mkb-ers een low interest onderwerp. Maar wie eenmaal te maken heeft gehad met een cyberaanval weet: dit nooit weer. Want een gemiddeld cyberincident levert een mkb-bedrijf vaak één tot meerdere tonnen schade op.

Herstel, omzetverlies, aansprakelijkheid
Die schade is te vinden op drie vlakken. Ten eerste is het bedrijf veel geld kwijt aan specialisten die zo snel mogelijk ingeschakeld moeten worden. Zij gaan na wat er nog te redden valt en hoe cruciale bestanden hersteld kunnen worden. Herstel, zoals het terugzetten van back-ups, is bovendien vaak complex en neemt veel tijd in beslag. Dat leidt tot een tweede schadepost: omzetverlies. Gemiddeld duurt het 23 dagen voordat een onderneming na een cyberincident weer op volle toeren draait. De stilstand en het cyberincident zelf leiden bovendien tot reputatieschade. Klanten vinden het bedrijf minder betrouwbaar, gaan naar de concurrent en komen niet meer terug. Nog meer omzetverlies dus. Ten derde kan een bedrijf aansprakelijk gesteld worden als bijvoorbeeld gegevens van klanten op straat komen te liggen. Dan kunnen er flinke schadeclaims verwacht worden.

Calamiteitenplan verkleint kans op faillissement
Ondernemers zijn over het algemeen bereid om zich goed te verzekeren voor extreme calamiteiten die kunnen leiden tot een faillissement, zoals brand. Maar een cyberincident behoort tegenwoordig ook tot die categorie. De kosten na een cyberaanval zijn zo hoog dat de helft van de bedrijven dat niet overleeft. Dus hoe onwaarschijnlijk u een cyberaanval ook vindt, u doet er goed aan serieus werk te maken van cyberveiligheid. Bedrijven die een calamiteitenplan hebben, hebben een twee keer zo grote kans om te overleven als bedrijven die dat niet hebben.

Preventie en verzekering
U kunt zelf uw cybersecurity verbeteren, maar u kunt ook advies krijgen van een verzekeraar. Ga daarom het gesprek met ons aan over een cyberverzekering. De verzekeraar zal u wijzen op het belang van preventie zoals een veilig wachtwoordbeleid met tweefactor authenticatie, goed werkende back-ups en tijdige updates. Zonder de juiste maatregelen wordt u niet geaccepteerd. De verzekeraar kan u een checklist sturen of langskomen voor een intakegesprek. Of er wordt een assessment gedaan om te controleren of alle maatregelen goed geïmplementeerd zijn. Het lijkt even wat gedoe, maar het resultaat is dat uw bedrijf veel beter beveiligd is. Mocht er toch iets gebeuren, dan staat de verzekeraar direct voor u klaar.

Betaalbare premies
Ondernemers zijn vaak verrast over de betaalbaarheid van de premie van een cyberverzekering. Dat is in feite maar een fractie van wat u aan kosten kunt verwachten als u getroffen wordt door een cyberincident en dan zelf voor de kosten opdraait. Hoe u zich precies verzekert hangt af van het soort bedrijf en uw persoonlijke bereidheid om risico’s te lopen. Wilt u meer weten? Wij adviseren u graag. Neem contact op met ons kantoor.



30-01-2024
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top